10 ting, du ikke vidste om Nike Dunks

Ved du virkelig noget om dine Nike Dunks? Eller køber du dem bare på grund af Nike-navnet og coolness-faktoren? Her er en liste med ti interessante fakta om Nike Dunks, som du måske ikke ved, men som du burde vide. Fra deres tidligste designs til de nyeste og ikoniske modeller har Nike haft en finger med i spillet i udviklingen af den klassiske basketball-sneaker. Listen nedenfor vil give dig et indblik i virksomhedens historie og hjælpe dig med at sætte lidt mere pris på dine Nike Dunks. Lad os komme i gang.

Nike blev grundlagt af to amerikanske brødre

Det første par Nike-sneakers blev født i 1972, da Bill Bowerman, opfinderen af vaffelskoene, skiltes fra sin bror Phil. Sammen grundlagde de virksomhederne “Shoeway” og “Nomad”. Førstnævnte var primært en producent af gummiprodukter, mens sidstnævnte var en tidlig leverandør af gummisåler til strømpebranchen. I april 1974 forlod Phil Bowerman virksomheden, og to år senere solgte Bill virksomheden til en anden virksomhed, W. L. Lyons Company. Det følgende år, efter salget af virksomheden, kom Bills søn Phil ind i virksomheden som kvalitetskontrolingeniør. Det var i denne periode, at han begyndte at eksperimentere med nye materialer, herunder gummiblandinger, plast og plastkombinationer. Han kom til den konklusion, at blandingen af disse nye materialer sammen gav en meget blødere blanding med potentiale til at fremstille lavprofilerede såler til tennissko, som var meget lettere end traditionelle materialer.

Nike Dunks blev oprindeligt designet til golfspillere

Da virksomheden blev grundlagt i 1965, var dens hovedfokus på tennisprodukter. Faktisk var de første modeller, som virksomheden nogensinde udgav, tennissko. En ivrig golfspiller ved navn Phil Knight begyndte imidlertid at lede efter en sneaker til alt slags vejr, som kunne bruges i de varme måneder. Den første model af Nike Dunk blev kun lavet til golfspillere. Den havde et lavt topdesign og kedelige, beige og brune farver. Farvevarianten af Dunk var dog den første Nike-sko med swoosh-logoet. Swoosh er et varemærke for virksomheden og har været brugt på de fleste af dens produkter siden 1971. Faktisk er logoet blevet et så stort kulturelt ikon, at det siden 1991 har været vist på emblemet for alle grene af det amerikanske militær.

Nike er blevet kreativ med sine designs

Nike har udgivet en række forskellige designs i løbet af sin 50-årige historie. Fra ikoniske silhuetter som Cortez til skæve parringer som Huarache og Huarache har Nike mange fantastiske sko under bæltet. Et af Nikes mest ikoniske sneaker-designs er Cortez. Cortez blev oprindeligt skabt til virksomhedens “Eco-Challenge”-kampagne fra 1979. Kampagnen var et forsøg på at fremme bæredygtighed og brug af ressourcer. Cortez-skoen var et af de mange designkoncepter, som virksomheden fandt på i forbindelse med udfordringen. Den havde en lav silhuet, grå læder og en rød swoosh.

Nike har lavet sneakers til alle NBA-hold

Ud over alle NHL-hold og MLB-hold laver Nike også sneakers til alle NBA-hold. De mest ikoniske NBA-sneakers, som Nike laver, er nok LeBron 15, KD 10 og Kyrie 4. Disse sko har været fast inventar i deres respektive NBA-spilleres signaturer. En anden stor ting ved Nike-mærket er mængden af collabos, som det har været involveret i. Fra Air Max 90 og Huarache 2.0 til Zoom Fly og Roshe Run har der været mange gode samarbejder med Nike.

Nike har udgivet flere varianter af sine Dunks

Ud over de utallige colorways og designs, som Nike har fundet på, har de også udgivet flere forskellige varianter af deres klassiske Dunk-silhuet. Nike Dunk blev første gang udgivet i 1984 og har været en fast bestanddel af Nikes basketballkollektion lige siden. I 2005 udgav Nike dog Nike Revolution, en variant af den oprindelige Dunk, der havde en større ankelkrave og en mere moderne tå. I 2009 udgav Nike Nike Air Zoom Dunk Low. Dette var en opdatering af den originale Low Dunk, der havde et mere moderne og mindre omfangsrigt udseende.

Nike Roshe Run er virksomhedens mest populære model

Nike har mange gode modeller under sit bælte, men Roshe Run er uden tvivl den mest populære. Nike Roshe Run blev udgivet i 2013 og er siden blevet den mest populære model fra firmaet. Nike Roshe Run er halvt sneaker, halvt løbesko og har en slank, syntetisk overdel og en smidig sål, der gør den perfekt til både på og uden for banen. Nike Roshe Run er blevet den mest populære model fra Nike på grund af dens tilpasningsevne. Skoen er velegnet til både basketball og løb. Skoen er desuden utrolig komfortabel og let. Nike Roshe Run har også været utrolig populær, fordi det er en sko, som du kan have på til stort set alt. Det er en sko, som du kan have på på arbejde eller bare i byen uden at føle, at du har sneakers på, der ikke er på plads. Skoen er ekstremt alsidig og kan bæres til stort set alt.

Afsluttende tanker – Betyder din Nike sneaker virkelig noget?

Tja, hvis du læser dette, er der en god chance for, at du kender svaret på dette spørgsmål. Du har sikkert en Nike-sneaker på lige nu, og du er sikkert glad for den. Og hvis du gør det, så gør du helt sikkert noget rigtigt. Når det er sagt, er det vigtigt altid at sætte pris på det, du har i livet, selv om det er et par Nike-sneakers. Du ved måske ikke så meget om design af sneakers, men hvis du ved, at din Nike-sneaker er enestående og lavet af kvalitetsmaterialer, så har du noget helt særligt. Du ved måske ikke, hvilket mærke af basketsko du har på, men hvis du ved, at det er et kvalitetsprodukt, så har du noget særligt.

Skriv et svar